Yes, it is in our blood to be polite. It's in our blood when we design a website and also when we optimize it for Google. And sometimes politeness boils so strongly in our veins that we find it difficult to place keywords correctly.
More than any other people, we know Politeness demands that one greet one's honored visitors appropriately. This is true in the privacy of your own home and of course also on your own website. And that's why we put in the URL, in the h1 headings and in the title tag the slogan
"Welcome to our website"
This creates a classic example of a wasted keyword placement.
Google liefert übrigens aktuell ungefähr 61’900’000 Ergebnisse für die Suche nach “Herzlich willkommen” ;-) Möchte man auf diese Keywords optimieren, dann sind “Herzlich” und “Willkommen” genau dort richtig platziert, wo sie dem User beim ersten Zwinkern ins Auge stechen.
Alle anderen aber, die nicht zur Branche “besonders freundlich und höfliche Webseiten” gehören, begehen mit herzhaften Willkommens-Grüssen nicht selten mal classic SEO mistakes.
Nehmen wir einen höflichen Coiffeur, der sich wünscht, dass seine neue Barberie unter dem Begriff “Barberie Basel” gefunden wird. Dem wäre geraten seine Willkommens-Ansprache im Salon zu halten. Bei Google gibt es hingegen Regeln, wie wir Keyword richtig platzieren, um von den richtigen Kunden und Lesern zur richtigen Zeit gefunden zu werden.
So the attentive greeting is emblazoned at the top of the tab - however the customer came to open the tab, no one knows for sure. Least of all Google. But there it is: "Welcome". When in doubt, does the customer know which page they are on? Am I being greeted by a hair salon or the Queen of England? He probably doesn't know. That's why the page title should always include the keyword for which the page is to be optimized.
By the way: Always optimize a keyword for only one page. If several pages are optimized for the same keyword, it can happen that the pages cannibalize each other. That is. They devalue each other.
Politeness is important. The only problem is that the algorithms of the Google Bot (which scours the web pages and rates them according to relevance) are still in their infancy when it comes to politeness. Google is still focusing on the semantic and lexical subtleties of a web page. A signal that shows Google that it is really about a hairdresser, when someone searches for hairdresser is still to place the search term in the first paragraphs of an article.
The URL coiffeur.ch/herzlich-willkommen may be considered less relevant by Google than the URL coiffeur.ch/ihr-haarschnitt. Why? Because Google's algorithm knows that welcome-greetings is also appropriate for an insurance company. And haircut is classified by the bot as relevant for a hairdresser.
Das relevante Keyword gehört ebenfalls, wie jeder SEO weiss, nach wie vor in die Metabeschreibung hinein. “Herzlich willkommen auf der Seite für meinen supergenialen Coiffeur-Salon” – Das wäre ein Beispiel für einen liebevoll platzierten Satz, der zielsicher die wichtigsten Keywords an den wichtigsten Stellen verschenkt.
In der H1-Überschrift wird der Kunde begrüsst, in der H2-Überschrift bedankt man sich dafür, dass er zur Webseite gefunden hat. Leider sucht der Kunde mit der Suchmaschine nicht nach “herzlich willkommen” oder “danke”. Zumindest dann nicht, wenn er eine Dienstleistung in Anspruch nehmen möchte. Insbesondere der H1-Tag muss dem Suchenden das klare Signal senden: “Hier ich die Antwort auf deine Frage oder die Dienstleistung, die du suchst”. Und dieses Signal senden die passenden Keywords. Es ist selbsterklärend, dass eine H1-Überschrift somit auch nur 1x pro Seite erscheinen darf.
Wichtige Keywords können auch im Alt-Text bei Mediendateien platziert werden. Wer sich zwanghaft nicht von der Höflichkeit verabschieden kann, hier ein kleiner Tipp: Zu einem freundlichen Gesicht kann der Text “Ihr Coiffeur in Basel freut sich auf Ihren Besuch” mehr bewirken, als “Wir freuen uns auf Ihren Besuch”.
The customs and rules of conduct in Switzerland cannot be transferred 1:1 to the Word Wide Web. The politeness is useful if you want to be recommended by customers. It has (so far) little influence on Google ranking.

Michael Salzer
WordPress professional, Apple fan and irregular jogger.